Ilie Moromete: taran filosof, dar nu si intelectual. (Aiureli fratilor)

„Iie Moromete este primul taran filosof contemplativ din literatura romana.” Cat de sincer puteti voi, v-as ruga sa-mi raspundeti la aceasta intrebare: Poate sau nu poate fi Ilie Moromete incadrat in asa zisa categorie a „intelectualilor”? Poi nu te supara frate, vorba jocului; de cand un taran care detine arta disimularii, un taran care citeste ziare si vorbeste despre politica in asa fel incat sa inteleaga si restul nerozilor din sat, un taran care este FILOSOF CONTEMPLATIV, nu poate fi numit intelectual?

Numesti si cataloghezi o persoana drept „filosof”, dar NU poate fi catalogat drept intelectual? Sunt de acord cu ideea ca NU este un intelectual in mediul citadin, dar in mediul rural ESTE si poate fi considerat intelectual; iar pentru asta va pot aduce argumente fara nici o problema. Sau stati asa ca nu am inteles. Taranii sunt toti prosti prin faptul ca lucreaza pamantul si deci asadar si prin urmare nu pot sa fie catalogati drept intelectuali?!

Ah, era sa uit. Motivul pentru care am scris aceste randuri a fost altul decat acela ca si eu am scris la partea 3 despre Moromete. Asadar, motivul este urmatorul: „Elevii ar fi trebuit sa stie ca un intelectual nu face amor pe cuptor.” Pe ce considerent?! Ati vazut voi, cu ochii vostri, vreun intelectual care sa NU fi facut amor pe cuptor? Poate. Ca nu avea cuptor, numa aragaz. Aceasta fraza a fost graita din gura de aur a, citez: „Nicolae I. Nicolae, consilier al presedintelui Academiei Romane si profesor de limba romana timp de 47 de ani.” Domnu consilier-profesor-intelectual, nu va suparati, dar ce ati spus dumneavoastra este o magarie MULT mai mare decat faptul ca MULTI din elevii din Romania l-au scris pe Ilie Moromete la partea 3. Adica, vreti sa spuneti ca daca as vedea eu un profesor de romana ca face amor pe cuptor, el nu mai poate fi numit intelectual? NU sustin ideea cum ca Ion ar fi intelectual, pentru ca el intr-adevar e taran in toata puterea cuvantului. Dar faptul ca cineva ar face amor pe cuptor, nu inseamna ca el nu poate fi un intelectual. Nevoile nu se discuta, domnule. Pe mine nu ma poate asigura nimeni ca, poate, dumneavoastra nu ati facut acelasi gest in tineretea dumneavoastra. E doar o presupunere, dar totusi …

Fratilor, v-as fi profund recunoscator daca v-ati spune parerile in ceea ce priveste acest *articol*. Si v-as ruga sa nu veniti cu pareri de genu *nu este intelectual pentru ca asa a zis doamna profesoara*. Asa cum in democratie nu totdeauna majoritatea are dreptate, asa nici doamna profesoara nu este zeul limbii si literaturii romane, astfel incat sa aiba mereu dreptate. Totusi am ajuns la concluzia ca nu mai conteaza daca ai sau nu argumente in ceea ce priveste un subiect, o dezbatere. Mintea comunista a celor care ne conduc, refuza sa se trezeasca din amorteala, sa schimbe regimu politic si sa deschida ochii si urechile la cei pe care ii conduc. Cum se spune, vechile obiceiuri nu se uita. Din pacate, la noi, ce a fost mai prost ( sa nu zic chiar tot) din comunism, nu s-a uitat. Manipulati fratilor populatia, ca altceva mai bun nu stiti face. Va mirati ca va pleaca tinerii din tara. Ramaneti cu stafiile, platiti’le pensia. Pentru ca, in definitiv, nu reprezentati mai mult decat atat. Unde esti tu Tepes Doamne? …

17 răspunsuri to “Ilie Moromete: taran filosof, dar nu si intelectual. (Aiureli fratilor)”

  1. M. Keller Says:

    Nu mi se pare a fi intelectual. Faptul ca e o fire meditativa nu il face intelectual, asta presupune pregatire de specialitate intr-un anume domeniu, cum au personajele despre care trebuia scris (Stefan Gheorghidiu/Ladima la Camil Petrescu; Victor Petrini la Marin Preda; Apostol Bologa la Liviu Rebreanu). Fiecare dintre cei trei scriitori avea personaje-intelectuali intr-unul din romanele sale. Poate ca „Cel Mai Iubit Dintre Pamanteni” nu s-a prea facut nicaieri la clasa si s-au indreptat multi spre Morometii cand au vazut numele lui Preda. Nu scrie in nicio carte ca Moromete e intelectual, scrie doar ca e taran „filosof”. Iar ultimul termen trebuie luat cu putina sare si piper, pentru ca el nu e filosof in toata puterea cuvantului (adica nu lanseaza teze filosofice, lucrari si volume de filosofie). I se spune asa tocmai pentru ca e o fire contemplativa, dar de acolo pana la a fi intelectual e cale lunga. Ma voi repeta, dar inteligent nu inseamna intelectual. Nici macar „om cu intelect dezvoltat” nu inseamna intelectual. E cineva cu pregatire de specialitate, fie el invatator (Herdelea), profesor (Petrini), student (Gheorghidiu, Bologa, ambii studenti la Filosofie), scriitor sau mai stiu eu ce. Moromete nu prea intra in niciuna din categoriile astea.

    In plus, ziceai: „Sunt de acord cu ideea ca NU este un intelectual in mediul citadin, dar in mediul rural ESTE si poate fi considerat intelectual”. Conceptul de „intelectual” cred ca e universal. Adica daca esti intelectual in Bucuresti esti si in Silistea-Gumesti si vice versa. Nu exista intelectuali locali, care o data ce ajung intr-un oras mare isi pierd acea calitate. A fi intelectual tine de persoana, nu de locatia geografica.

    Lasand subiectele la o parte, mi se pare o magarie fara pereche ce s-a intamplat la Bucuresti. Seifuri, paza cu jandarmi, acces securizat, cartele.. Si, vorba ta, se vindeau subiectele ca legaturile de ceapa. Si nu in vreun dormitor din Regie sau vreun gang intunecat de prin Vitan, ci in ditamai centrul capitalei. Nu cred ca e vinovat ministrul, n-are cum sa-i supravegheze pe toti idiotii din Minister.. Problema e ca asta nu a fost un caz izolat. Poate ca profesorii care au impartit subiectele vor fi dati afara si anchetati, dar vor veni altii in locul lor, poate la fel de corupti. Nu e o problema la nivelul Ministerului Educatiei, ci la nivelul tarii. Si probabil stii ca de-abia astept sa vad vama Bors in oglinda retrovizoare.

  2. Trebuie sa fiu de acord cu afirmatia de mai sus, Moromete nu poate fi un intelectual si PUNCT. Faptul ca este o fire mai „rasarita la minte” e cu totul alta poveste….dar ca stie/incearca sa interpreteze ceea ce scrie in ziar, sau ca explica anumite fraze si intamplari „consatenilor” nu il face intelectual. Nu are studii, e un simplu taran….Este filosof….poate…in societatea in care traieste, este o filosofie ce se reduce la capacitatea sa intelectuala….adica una foarte mica(cea a unui taran fara studii). Sincer, doar pentru simplul fapt ca el gandeste poate mai profund decat altii nu inseamna nici ca e filosof. Toti gandim, ne punem intrebari, incercam sa gasim explicatii la anumite fenomene, intamplari, dar nu inseamna ca suntem niste oraseni filosofi contemplativi ai unui mediu degradant…Deci eu nu l-as cataloga nici macar taran filosof..poate „un taran mai breaz la minte pentru ca asa a vrut nea` Marin”. Oricum…profesorii ce poarta un suav miros de naftalina ar trebui sa-si upgradeze comentariile de multe ori fara sens….si sa incerce sa dea si alte semnificatii, interpretari romanelor…cred ca s-ar intoarce in mormant autorii daca ar auzii balivernele cu tenta de interpretare a unor opere literare…
    In ceea ce priveste problema cu subiectelor….ce pot sa zic…ar prinde mine o remaniere ministeriala de la cel mai inalt nivel(ierarhic nu neaparat si intelectual) pana la cele mai joase…o disponibilizare in masa ar prinde chiar bine in aceste momente(sau mai bine dupa BAC)…oricum sunt destui tineri absolventzi viitor prezumtiv profesori care fac taximetrie in cel mai bun caz…e nevoie de o schimbare majora…cam ata pentru moment…:]

  3. amish guy Says:

    eu cred ca dex-ul va este cel mai de ajutor in problema de fata.
    http://dexonline.ro/search.php?cuv=intelectual&source=

  4. un taran care detine arta disimularii, care citeste ziarele si vorbeste despre politica in asa fel incat sa inteleaga toti nerozii din sat este inteligent, dar nu si intelectual! gandeste-te ca si eu pot sa citesc ziarul, sa imi dau cu parerea despre politica asa cum fac toti romanii de altfel), pot sa fiu o fire contemplatica…si pot chiar sa filoZofez, asa cum iti place si tie, dar asta nu inseamna ca suntem INTELECTUALI! Este o foarte mare diferenta!
    uite daca vrei o definitie din dictionar: INTELECTUAL=Persoană care posedă o pregătire de specialitate temeinică şi lucrează în domeniul artei, al ştiinţei, tehnicii etc.; persoană care aparţine intelectualităţii.
    Moromete nu este intelectual! El este inteligent! este primul taran folosof din literatura romana! fara suparare vlad, asta este adevarul
    si poate ca daca nu s-ar fi aflat subiectele la romana si nu ar fi ramas atatia elevi cuplati pe comparatie dintre Ion si Moromete, poate ca altfel ar fi stat situatia in ziua de azi! toata lumea care a vazut in paranteza Liviu Rebreanu si marin Preda s-au gandit deja la ion si moromete! nu au mai citit cerinta si au dat-o inainte cu ion si moromete! pacat! mare pacat!

  5. Ioana, ti-am explicat cum e cu Moromete. Mi-am sustinut punctul de vedere cu argumente concludente. V-am spus ca nu era cel mai bun exemplu de luat. dar nici unu care nu putea fi luat. Exista persoane cu studii, intelectuali, care sunt de acord ca Moromete putea fi luat in considerare la ACEST subiect. Nu vreti sa intelegeti parte asta. Pentru voi, Moromete este un taran si gata. Chiar daca aveti in fata nishte argumente ce’l imping un pic mai incolo de statutu de taran filosof, voi nu vreti sa luati in considerare. Cum i-am zis si la Radu. Faci confuzie intre „iau in considerare parerile” si „da, am inteles ce zici, dar nu e asa, zici prostii”. Nu sunt nici obiectiv, nici subiectiv. Sunt undeva intre, in acest moment cand imi sustin ideile. Dar macar eu imi dau seama de asta. Spre deosebire de unii care au impresia ca au in totalitate dreptate, si sunt obiectivi. Eu incetez sa mai comentez asupra subiectului.

  6. Eu chiar am facut greseala sa afirm la clasa ca Ilie Moromote ar fi tipul taranului intelectual(tocmai ca citisem asta undeva pe net)…Pfff,frate ce a facut profa cu mine…Mi-a zis clar:Ilie Moromete nu poate fi intelectual pentru simplul fapt ca e taran.Iar taran si intelectual,mi-a zis ea,sunt aproape antonime.In schimb,mi-a spus ca el este tipul taranului contemplativ.NU INTELECTUAL!Si am incheiat!

  7. Heh. In final am ajuns la o concluzie. Dupa 2 ani si ceva, departe de prostia BAC-ului de-atunci: chestia asta ii ca si definitia normalitatii. Alegem sa facem un lucru pentru ca asa ni se pare noua normal. Dar cine zice ca normalul nostru este in concordanta cu normalul universal?

    Asa ca, daca unii considera ca in acest caz! taran si intelectual se bat cap in cap, asa sa fie. Dar parerea mea nu mi-o schimb, pentru ca in mintea mea, aceasta opozitie nu are loc. De ce? Pentru ca asa-i omu facut, sa mai gandeasca si pentru sine, nu numa sa ia urma la turma. Si am cam incheiat si eu ;)

    App, nu am priceput pe cine erai/esti asa ofticata: pe mine sau pe profa ta de romana? :)

  8. Deci eu am luat 4 in teza pentru ca ma INDRAZNIT sa scriu acest lucru. Nu domnule, trebuie sa ai o facultate pentru a fi intelectual- intr-adevar. Dar nu pentru asta trebuie sa dai unui elev 4 in teza doar pt. acest lucru…
    Iti inchipui ce infamie sa indraznesti sa faci o analogie intre un taran si un intelectual. Crima si Pedeapsa, nu altceva.

  9. Depinde foarte mult si de persoana care-i la captul tezei, cand aceasta este corectata :). Oricum, ca idee generala, nu trebuie sa te agiti pentru un 4 in teza la romana. O sa vezi ca exista lucruri mai indobitocite in lumea asta decat micile probleme cu care te confrunti.

    Cheers ;)

  10. poi eu nu a nii de raspuns dar a si eu o intrebare SUNTETI TOILARI? a rog nu e neoie de raspuns pentru a raspunsul ar fi un mare-mare DA!

  11. :)) Vai de tara noastra, daca viitorul zace in mainile analfabetilor. Ma rezum la caracterizarea asta, pentru ca restul se poate deduce de la sine. Diana, faptul ca se discuta despre ceva ce te depaseste, nu inseamna ca suntem, citez „TOILARI”. Daca taceai, filosof ramaneai.

  12. Copilu, scoate-ti chips’urile de sub tastele M si C, ca nu merg. In ceea ce priveste replica ta inteligenta, cred ca mai ai cam 2-3 ani pana sa-l faci pe Moromete la scoala si tare ma tem ca nu o sa ajungi pana acolo. ‘Till then, stick on playing with your toys.

  13. sorrounded by idiots bn zice tipu ca cik dak zice profa ca nu-i intelectual hai sa zicem si noi ca nu ii :-j , si partea cu comunismul tot ce tine mai rau de el a ramas ca totusi asai in Romania nu de alta. Traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul…

  14. da. Ilie nu e intelectual,doar un taran mai istet.

  15. auzi eu nu stiu nimic dar daca ziceti ca asa e cum ziceti voi e de bn atunci eu le copiez pe toate pt tema la romana si daca iau mai putin de 8 sunteti prosti daca iau nota 9 50 sunteti tari nene o sa va zic cand primesc nota vam pupat pa si oricum pt mn taranu tot e taran voi adica pa va pup dulce

  16. Pentru cei care considera ca un intelectual trebuie să aibă studii de specialitate într-un anumit domeniu (pentru că așa spune definiția din DEX); aș avea o întrebare: Considerați că Marin Preda este intelectual? Dacă da, vă informez că nu a avut studii superioare și iată că a a scris romane precum „Moromeții”, „Cel mai iubit dintre pământeni” etc. Ceea ce vreau să demonstrez este că intelectualitatea nu constă în diplomele pe care cineva le are ci implică ceva mult mai profund. Revenind la ceea ce spunea autorul articolului, cu siguranță Moromete nu este un intelectual al mediului citadin, dar în mediul rural este!

  17. Proastelor Says:

    Ho fetelor,e fictiune,doamne fereste.calmati-va puzdele

Lasă un răspuns

