Puterea presei

Yeah. Imi gasesc timp sa scriu in cele mai dubashe momente. Spre exemplu, acuma ar trebui sa-mi termin niste laboratoare. Dar deja e prea tarziu si nici nu mai am chef. Asa ca scriu …

Puterea presei. Sau putoarea presei? Cati dintre voi N-ati observat acest lucru? Eu cred ca putini sunt aceia care nu vad ce influenta poate avea presa de pretutindeni asupra oamenilor de rand. De ce scriu asta acuma? Nu stiu, sincer. Stiu ca un eveniment petrecut recent in fotbal mi-a trezit ideea. Si anume cazul „celor 4” de la CFR. Nu prea citesc presa din urmatoarele motive: 1. imi ajunge cat ma plimb cu autobuzul, nu mai vreau sa si citesc niste „putori” de articole, „parfumate” cel putin pe jumatate cu minciunile editorialistilor. 2. m-am saturat de atatea stiri FARA SENS; de ce fara sens? pentru ca 50% sunt stiri de scandal (fie din politica, fie din viata personala a unor persoane din lumea showbiz-ului, samd), 45% sunt stiri legate de crime care mai de care mai scarboase si in care se incearca sa se scoata in evidenta partea trista/tragica, dar asta facandu-se prin exploatarea sentimentala a persoanei si asa afectate de cele intamplate; pe ei nu-i intereseaza ea/el e afectat(a) de cele intamplate, doar stirea sa iasa bine .. 3. pentru ca PUT a minciuna; ma repet, dar vreau sa subliniez aceasta idee :)

Asadar, am zis de ce NU PREA citesc eu presa. Exceptie face presa sportiva. GSP si ProSport mai bine zis. Ma intereseaza sportul, ma intereseaza anumite echipe de fotbal, ma intereseaza cu cat i-a mai scazut iq’u lu’ Becali samd. Dar am observat ca nici presa sportiva nu face exceptie din categoria celor care put. Pentru cei care nu stiu povestea celor 4 fotbalisti banuiti de blat, o sa o scriu pe scurt: dupa meciul cu Steaua (un joc FOARTE slab prestat de CFR), presa a scris una si una cum ca cei 4 nu si-ar fi aparat corect sansele, cum ca ar fi primit telefon de la X sau Y si cum ca Martin Tudor ar fi fost „intermediaru”. Nimic verificat, nici o „sursa” citata, nici macar anonim. Toate presupuneri, prezumtii. Toate astea au dus la _retrogradarea_ celor 4, scandal la echipa, samd. Tin sa precizez ca aceasta analiza e pur obiectiva, in locul CFR’ului putand fi orice alta echipa. Dupa toata harababura aceasta, dupa ce jucatorii au fost reprimiti la echipa iar cei din conducere au recunoscut ca s-au lasat oarecum „influentati” de cele auzite sau scrise in presa, atat Gazeta cat si ProSport au continuat, in articolele scrise dupa aceea, sa comenteze in jurul numelor fotbalistilor, aceleasi presupuneri de blat, incercand in continuare sa creeze iarasi o atmosfera precipitata la club.

Si uite-asa presa scrie ce vrea, merge pe presupuneri si creeaza articole si subiecte de scandal. In fond, fara astea, numarul tirajelor vandute s-ar injumatatii. Si as putea pune pariu, chiar experimenta acest lucru cu ziarul Libertatea. Scoateti fata de la pagina 7 sau cat era, si o sa vindeti mai putin de jumate. Pana una-alta cred ca Libertatea se vinde mai bine ca Playboy’u .. nu de alta, dar Libertatea poate fi cumparata si de catre minori, fara acordul parintilor :P

Asa. Acuma mai am de facut o precizare (ceva mai lunga). Titlul zice „puterea”, apoi am intrebat daca nu cumva e mai bine „putoarea” si am comentat si de ce am pus aceasta intrebare. Ei, acuma sa va zic si de ce „puterea”. Cand vrea, presa poate sa faca si bine prin statutul pe care-l detine. Si aici va dau un alt exemplu din sport. Mai exact promovarea Universitatii Cluj in divizia A. Am scris cateva randuri in articolul anterior, dar nu prea mult. Dupa finalul meciului a urmat, desigur, bucuria suporterilor, care s-au manifestat prin centrul orasului (la statuia lui Avram Iancu) iar mai apoi prin diferite locuri si localuri din oras. Dar avand in vedere ca traim in .ro, nu se poate sa existe o zi in care numa’ sa te bucuri. Nu. Trebuie sa intervina si politia sau oricine altcineva sa-ti strice fiesta. Asadar, jandarmeria impreuna cu mascatii au luat la bataie mai multi suporteri ai Universitatii in 2 locatii: terasa Chios si „U” Cafe. Acuma va zic din start ceva ce oricum stie toata lumea: nici un suporter apartinand oricarei echipe NU e un sfant. Se bat, se injura, sparg, rup samd. Dar nu si sambata; atunci n-a fost cazul. Au cantat si au strigat de bucurie. Motivele pentru care au fost luati la bataie sunt destule (din cate am citit/auzit): cum ca unii ar fi sunat la politie ca erau deranjati de faptul ca ei cantau (prea tare, or whatever). Ba ca au vrut sa-l „razbune” pe jandarmu care la finalul meciului luase o bata-n fata. Ba ca ar fi furat o poseta (si asta fu’ cea mai tare :P). Motive sunt. Ce e clar, sunt urmatoarele: cineva care perturba linistea publica NU trebuie BATUT! Amendat. Punct. Jandarmeria a facut exces de zel si de pumni si bate! (Iar prin asta au demonstrat ca-s prosti! Sau cel putin s-au coborat la nivelul suporterilor pe care ei ii considera prosti) Presa si-a jucat cartea (buna) si in toata aceasta poveste a sustinut partea nevinovata: suporterii. Iar aici am vrut sa ajung, in final.

Sa fiu scuzat daca m-am lungit prea mult. Ar mai fi fost de zis sau de analizat, dar ma opresc. Cert e ca daca lucrezi in domeniul presei sau in domeniul *media*, te poti considera mai „musculos” ca Arnold. Lovesti cu niste amarate de cuvinte, si poti distruge mai mult decat altii si-ar putea imagina. Si asta doar pentru ca oamenii au ajuns intr-atata de naivi incat sa creada mai tot ce omul din spatele sticlei zice, sau omul de la capatul stiloului scrie. Dar sa nu credeti ca doar romanii ar fi asa. Trebuie sa realizam cu adevarat ca nu tot ce zboara se mananca .. si (dupa cum zicea un poet), pentru prima oara, nu tot ce se mananca, zboara.

Anunțuri

2 răspunsuri to “Puterea presei”

  1. Neah, nu prea ai dreptate. Sunt multe teorii ale efectelor mass-media si multe jocuri de culise pe care le-ai intelege mai bine din cateva cartulii. Nu prea functioneaza glontul magic. Oamenii pot fi afectati insa opinia publica se cristalizeaza greu.

  2. butterfly Says:

    BARFELE se vand!
    Esecuri, dezastre, accidente, tragedii, drame, crime, furturi, ghinioane, si in mod special BARFELE!!! Se vand ca „pita calda”…curios…
    DE CE? Serios… nu am gasit un raspuns care sa ma multzumeasca.
    Nu sunt de parere ca ar trebuii eliminate din contzinut… dar lipseshte cu desavarshire un echilibru intre „the good stuff going on” and „the stuff you don’t read right after you eat”…
    Joke: presa = national pimps… :))
    Rareori vezi pe prima pagina a unui ziar un titlu care sa te make you smile! (nici nu pot sa dau un exemplu din cele pe care le-am vazut, ptr ca nu tin minte sa fi vazut asa ceva la ziarele pe care le citeam… candva…)
    Si stii care e reactzia celui care vede un titlu „pozitiv”?
    hmm … despre ce e vb? :-??… aaah… no bun… mda.. oki. (bla bla… nimic interesant)
    Un titlu care implica urmatoarele :”S-a sinucis…”, „Viol…”, „Mita, sex…”, la fel e bine puteau sa scrie: „Stuff that gets you downcast!!!”…reactzia fiind:
    Iooiii… hmm.. ai de mine… ??..??… cat face ziarul?? … patreaza restul K…

    *** dar asta este un fragment din parerea mea… :) thank you for listening…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: