Sã _vorbim_ româneşte ?

Fac o pauza de stresat stresiunea ..

Asa. Facand o pauza de stresat stresiunea, am ajuns de pe blogul meu, pe blogul lui Miro, iar de-acolo am ajuns aici. Si am stat si m-am gandit. Ideea de a scrie cu diacritice nu e rea. De ce? Pentru ca asa zice bunul simt romanesc, iar pentru cine nu crede, poate merge pe ideea ca „e mai estetic” decat cu sh sau tz. Dar nu am inceput post-ul acesta pentru a lauda site-ul, ci pentru a-l trage un pic de urechiusa. De ce?

Pai, in primul rand, titlul e cam nepotrivit. „Sa vorbim romaneste!”. Sa consultam DEX-ul:  A VORB//Í ~ésc 1. tranz. A exprima prin viu grai; a spune; a zice; a grăi. Luand in considerare acest aspect, imi spune si mie cineva, cine dracu isi da seama daca tu VORBESTI cu sh sau cu ş ? Propun, deci, un alt titlu: „Sa scriem romaneste!”. Se potriveste, oare?

In al doilea rand, a scrie cu diacritice nu e cea mai mare problema cu care se confrunta iubitorii de limba romana. Problema cea mai mare (parerea mea, desigur), sta in folosirea CRATIMEI. De cand am scris (acu 1 an jumate, aproximativ) un post care se intitula „Tati, la ce foloseste cratima?”, nu cred ca a trecut nici macar o zi in care cineva sa nu caute pe gogu.ro „cum se foloseste cratima” si sa ajunga la mine pe blog. Nestiind cineva sa „utilizeze” cratima atunci cand scrie, e o mai importanta problema decat faptul ca nu  scrie cu diacritice.

Si, desigur, mai exista si alte probleme care pot sa depaseasca problema diacriticelor: acordul intre subiect si predicat, de exemplu, sau folosirea gresita a formei de plural a unor cuvinte, etc. Asadar, daca omul nu foloseste diacritice atunci cand scrie un post pe blog sau un mesaj pe un forum, nu inseamna ca nu stie VORBI romaneste. Desigur, aici mai intra si conditia sa nu foloseasca sh sau tz (in prostie). Eu am ales sa nu scriu cu diacritice din comoditate, primul motiv, iar al doilea motiv consta in faptul ca eu nu folosesc sh sau tz (nu zic deloc, pentru ca sunt convins ca le-am mai folosit undeva, prin ceva post-uri). Ca cineva sa scrie cu diacritice, ar insemna sa-si scrie prima data textul intr-un document Word sau sa utilizeze codurile ASCII (ALT+unNumarCorespunzator). Din cate stiu, exista asa ceva pentru â si ã, dar pentru sh sau tz nu exista.

Asadar, pun mai mult accent pe ideea de a scrie corect romaneste (gramatical), decat pe ideea de a scrie cu diacritice. In esenta, nu critic sub nicio forma persoana din spatele acestei initiative si nici initiativa in sine. Vreau doar sa subliniez faptul ca ar mai putea cuprinde si alte subpuncte : D.

Inainte de a incheia, vreau sa va recomand un link care ar prinde bine la toata lumea. Click me! : ).

(Link descoperit pe blog-ul lui Andrei)

5 răspunsuri to “Sã _vorbim_ româneşte ?”

  1. Pai da, am ajuns sa pun link atunci cand scriu un cuvant corect dar care ar putea parea ciudat unora :|

    Cat despre diacritice, pe vremuri nu puteam sa scriu fara, acum am incercat si din reflex scriu ceva de genul asta: „sş tţ”, adica pun si litera normala din reflex, deh…

  2. Futurologu' Says:

    Na, ca imi era pe limba sa scriu si eu despre campania asta, bine ca ai scris tu. Ai formulat-o cum trebuie, gramatica e mai importanta ca diacriticele. Eu am renuntat la a mai scrie .doc si sa i dau paste in postul de blog fiindca editorul de blog are nush ce coduri si dupa aia pierd inca jumatate de ora sa modific codurile ca sa nu imi iasa un text oribil vizual. Am mai scris in ultimu timp cu diacritice fiindca am folosit tastatura romaneasca direct, dar nu e usor deloc nici cu ea.

    PS: Inainte de etc. NU SE PUNE VIRGULA. Da’ stai linistit ca e o greseala general valabila, chiar si la aia care „vorbeste cu diacritice romaneste”. :)

  3. și cum faci diferență între tata și țâță? :) eu am tastele setate pe limba română și m-am obișnuit. cât despre campania aceea, e un mesaj general, nu cred că trebuie puricat dacă să vorbești sau să scrii. dar așa l-am perceput eu.

  4. Diferenta o face contextul in care e scris acel cuvant : ) Exemplu: „Mama i-a dat copilului sa suga tata.” Delir, nu? : -P Nu l-am puricat. Ideea era ca daca indemni pe cineva sa faca ceva corect, ideal ar fi sa nu incepi prin a face ceva „gresit”.

    Hâc, parerea mea …

Lasă un răspuns

